Jumbo Bergum
shopping-bag 0
Items : 0
Subtotal : 0,00
View Cart Check Out

Nieuws

BLESSURE ONDER DE LOEP: VERZWIKTE OF VERSTUIKTE ENKEL

28 april 2019

Veel voetballers verzwikt of verstuikt  zijn of haar een enkel weleens. Bij een verzwikking is de schade beperkt; je enkel is niet meer dan een beetje gezwollen en doet een paar dagen pijn waarna je hem weer volledig kunt gebruiken.

Zijn een of meerdere gewrichtsbanden verrekt of beschadigd, dan is het een verstuiking. De pijn is heviger, je enkel functioneert niet meer optimaal en er is een gerichte behandeling nodig.

Is het een verzwikking of verstuiking?

In een gewricht vindt beweging plaats. Het gewricht en het gewrichtskapsel (de gewrichtsbanden en het bindweefsel rondom het gewricht) , bepalen welke bewegingen mogelijk zijn, in welke richting en tot hoe ver. Een abnormale beweging, zoals het dubbelklappen van de enkel, kneust het gewricht. Een dergelijke beweging heet in ons vakgebied distorsie.

Is er geen letsel aan de gewrichtsbanden, maar (mogelijk) wel aan de binnenlaag van het gewrichtskapsel en/of het kraakbeen, dan heet het een verzwikking.

Zijn de gewrichtsbanden en/of het gewrichtskapsel ook verrekt en/of ingescheurd, dan is het een verstuiking. Bij de genoemde enkeldistorsie kunnen één, twee of drie van de banden aan de buitenzijde van uw enkel beschadigd raken.

Vertel ons hoe je enkel verstuikte. Wij zullen dan de enkel onderzoeken. Verder op staat beschreven hoe wij dit doen.

Wat zijn de gevolgen?

Een verstuikte enkel doet pijn, vaak een stekende pijn; doorlopen is meestal niet mogelijk. Vaak ontstaat vrijwel direct een zwelling door de weefselschade. Meestal zijn ook bloedvaatjes beschadigd, waardoor de enkel blauw kleurt.

Het beschadigde weefsel heeft tijd nodig, meestal 4 tot 6 weken, om te herstellen. Is dit herstel niet voldoende, dan blijft de enkel zwak en is de kans op nieuwe verstuikingen groot.

Binnen vv Hardegarijp maken wij, de sportverzorgers, gebruik van de OTTAWA enkelregels, om te controleren of er geen fracturen (botbreuken) zijn.

De Ottawa enkelregels zijn een aantal regels die door professionele hulpverleners kunnen worden gebruikt om te beslissen of bij enkelletsel een röntgenfoto noodzakelijk is om een botbreuk uit te sluiten. Hiermee onderzoeken wij of er sprake is van een verstuikte enkel of een gebroken enkel.

Bij de Ottawa enkelregels worden de volgende controles uitgevoerd:

  • Onmogelijkheid om de aangedane enkel te belasten (oftewel: 4 stappen kunnen zetten)
  • Drukpijn achter de mediale malleolus[1]
  • Drukpijn achter de laterale malleolus
  • Drukpijn op de basis van de 5e metatarsale[2]
  • Drukpijn op het os naviculare[3]

Als aan één van deze voorwaarden is voldaan, zijn de klachten verdacht voor een botbreuk en sturen wij de voetballer door naar een arts. Een arts kan dan besluiten om een röntgenfoto te maken.

Bij kinderen onder de 18 jaar is er nog geen goed onderzoek gedaan naar de betrouwbaarheid van de methode, maar kan deze mogelijk wel worden toegepast.


[1] De enkel is herkenbaar aan twee zichtbare knobbels. De knobbel aan de buitenzijde van het been (of malleolus lateralis) is het onderste uiteinde van het kuitbeen, de knobbel aan de binnenzijde van het been (of malleolus medialis) is het onderste uiteinde van het scheenbeen.
[2] Het middenvoetsbeen of metatarsium bestaat uit vijf botten, de middenvoetsbeenderen of ossa metatarsii,die in de voet de verbinding verzorgen tussen de tenen en de voetwortelbeenderen.
[3] Het os naviculare is een van de zeven voetwortelbeentjes. Het is gelegen aan de mediale zijde van de voetwortel en vormt een gewrichtsverbinding met het sprongbeen aan proximale zijde en de drie wiggenbeenderen (het os cuneiforme mediale, intermedium en laterale) aan distale zijde.

Zo testen wij als sportverzorger of en geen fracturen zijn.

Wat kunt je zelf doen?
Om het herstel te bespoedigen, is het belangrijk de zwelling zoveel mogelijk te beperken. Daarvoor volgt u na een verstuiking de RICE-regel. De vier letters staan voor:

Rest (rust): ontzie de enkel en probeer er zo weinig mogelijk op te staan. Bij staan steunt je zo min mogelijk op de verstuikte enkel. MAAR blijf de enkel wel bewegen! Dit bevorderd de bloedsdoorloop en door deze op gang te houden kan het vocht in de enkel worden weg getransporteerd. Dus niet niks doen.

Ice (ijs): koel de enkel minstens 15 minuten. Gebruik hiervoor een cold-pack, een washandje met ijsklontjes of stromend, koud water. Leg altijd een theedoek of dunne handdoek tussen je huid en het ijs om verbranding te voorkomen.

Compression (Medical tape of drukverband): na het koelen geeft een Medical tape/drukverband de enkel stevigheid en tegendruk tegen de zwelling.

Elevation (verhoging): hou de enkel zou veel mogelijk omhoog (vooral de eerste 48 uur) en laat hem zo weinig mogelijk naar beneden hangen. Dan blijft de vochtophoping in de enkel beperkt.
Binnen enkel dagen neemt de zwelling gewoonlijk af.

Welke behandelingen zijn mogelijk?
Bij een ernstige verstuiking met veel schade aan de enkelbanden en/of het gewrichtskapsel zal de genezing langer duren. Je arts kan je adviseren om je enkel gedurende vier tot zes weken zoveel mogelijk te ontlasten. Een verband van tape of een brace geeft meestal voldoende steun.

Hoe ziet de revalidatie eruit?
Het herstel omvat drie fasen:
Rust, bescherming en vermindering van de zwelling. Deze fase start direct na de verstuiking, Daarom is het belangrijk dat je direct de RICE-regel toepast.

Oefeningen voor het herstel van de flexibiliteit, balans, coördinatie, mobiliteit en kracht. Deze oefeningen starten al tijdens de behandeling, ook wanneer je tape om je enkel hebt. Wij richten ons in o.a. hersteltraining op het gewrichtskapsel en op de betrokken spieren.  

Alle oefeningen zijn er opgericht om zsm hervatten van sportactiviteiten. Overigens: ook na herstel blijven de geleerde oefeningen belangrijk om herhaling te voorkomen.

Hoe kun je herhaling voorkomen?
Het is belangrijk dat je het gehele revalidatieproces afrondt en niet te hard van stapel loopt; dat kan leiden tot chronische pijnklachten, instabiliteit en artrose (kraakbeenslijtage) in de enkel.

Luister naar de signalen van je lichaam; hebt je pijn of ben je moe, doe het rustiger aan.

Hoofdsponsor

Co-sponsoren

ABS Steigerbouw B.V.Albert Heijn HardegarijpNotariskantoor BrounsJansma WonenDe Jager Auto’sFysio058HypotheekvisieKompas Vlaggen en MastenMakelaarskantoor R. Wijmenga B.V.Marcom GlasMentor SchilderwerkenMuta Sport B.V.Pax B.V.PMDZRabobank DrachtenSlagman GerechtsdeurwaardersSlagman Volders NotarissenAutorijschool Van BuurenVan der Sluis, Van der Zee &  KalmijnVOS CateringJumbo Burgum-WolvegaDuinstra MakelaarsSDB Design
Bekijk alle sponsoren