De Kemphaan kraait niet in troosteloze ambiance, Hardegarijp veel te sterk in derby.

Sportpark de Kemphaan van SC Veenwouden wil nog weleens kraaien. Hardegarijp heeft het er jaren heel lastig gehad. Tegenwoordig niet meer. De laatste tegengoal op diezelfde Kemphaan dateert uit 2014. De laatste jaren was er vaak succes met 2x een 0-1 en tussendoor een 0-0. Wie herinnert zich niet de prachtige vrije trap van Berwout Beimers in blessuretijd, die ooit de volle buit opleverde.

Vandaag kraait de Kemphaan zeker niet. Publiek is er nauwelijks (officieel 12 toeschouwers), de kantine is dicht en Runwei Sport doet verslag voor de verplichte  thuisblijvers. Hardegarijp is beter in het begin van de wedstrijd. En heeft na een 10 minuten een veldoverwicht. De thuisclub wordt teruggedrongen op eigen helft. Echte kansen blijven in die fase nog uit.  Het enige wapenfeit van de eerste 20 minuten is een schotje van Robin van den Akker die de keeper van Veenwouden gemakkelijk kan tegenhouden.  En toch ondanks dat heeft Hardegarijp het betere van het spel. De eerste echte kans komt al snel in de 22ste minuut als Hessel Breeuwsma zijn schot ziet gepareerd door doelman Reitsma van Veenwouden. Vlak daaropvolgend heeft Vladik Drakopulo  voor Hardegarijp een goede actie in huis, en even later is het Sandro van Strien die een prima voorzet pardoes op de slof neemt.  Veel hebben we dan van thuisclub Veenwouden op dat moment nog niet gezien.  Na een half uur is het wel Sybrand de Graaf die een vrije trap met een pegel naast schiet. Het is echter Hardegarijp dat in de 35ste minuut de verdiende voorsprong te pakken heeft.   Hessel Breeuwsma blijft koel in de afronding en zorgt voor de 0-1 tussenstand. Even later is het Denzel Bakboord van Hardegarijp die geblesseerd  het veld verlaat. Zijn invaller Benny Dijkstra ziet zijn inzet vlak voor rust van de doellijn worden gehaald door Ronald Procee van de thuisclub.  Ook word echt vlak voor het rustsignaal nog een goal van diezelfde Benny Dijkstra afgekeurd. Men dacht buitenspel, maar nee scheidsrechter Buitenhuis had eerder al een overtreding gezien.  Conclusie van de eerste helft is dat Hardegarijp de beter voetballende ploeg is. Bovendien ontwikkelde de ploeg van trainer Gerrie Schouwenaar steeds meer druk op Veenwouden. Datzelfde Veenwouden voetbalde slordig in de opbouw naar hun middenveld.  En kon niet meer onder de druk van Hardegarijp uitkomen.  Het gevoel in de rust was eigenlijk dat bij een 2e goal van Hardegarijp de wedstrijd wel gespeeld zou zijn.  In de tweede helft is het beeld nauwelijks anders. Het meeste balbezit is voor Hardegarijp. In minuut 52 wordt een voorzet van Sandro van Strien op waarde geschat door Hessel Breeuwsma en teruggelegd op de meegelopen Edde Wolters die de bal naast ziet gaan. Vlak voor het verstrijken van het uur is het Lars Boersma die zowaar rood krijgt na het onderuit  halen van een doorgebroken tegenstander. Wellicht iets te zwaar gestraft, maar volgens de regels klopte het oordeel van de leidsman. Jammer was het wel, want Lars speelde een gedreven en goede wedstrijd. Hardegarijp moet vanaf dat moment verder met 10 man. Het is echter tegenstander Veenwouden die Hardegarijp in het zadel helpt. Namelijk Joeri Dijk mag na 64 minuten ook douchen na een natrappende actie richting Edde Wolters van Hardegarijp. Vanaf dat moment is het 10 tegen 10. Hardegarijp weet zich nog geen raad met de geboden ruimte. Kansen van Hessel Breeuwsma, Vladik Drakopulo en Sandro van Strien treffen nog geen doel. Echter is het Jesse Bosma die in de 74ste minuut Hardegarijp met een hard schot de 0-2 voorsprong bezorgd. En als ook Hessel Breeuwsma nauwelijks 5 minuten later de 0-3 maakt zit de wedstrijd definitief in het slot. Thuisclub Veenwouden bleek onmachtig. Hardegarijp verdiende deze zege op basis van het betere veldspel.  Opsteker voor de hele club. Eerste drie punten in de knip. Hopelijk snel weer publiek bij de wedstrijden. Laten we het hopen. Want een derby zonder toeschouwers is eigenlijk geen echte derby. Volgende week Nijland thuis. Zonder publiek helaas. Op naar betere tijden. En blijf gezond u allen. FH.