Scorebordjournalistiek in Hardegarijp in derby tegen Veenwouden

Wie vandaag in de rust naar huis is gegaan en de eindstand bekeek zou zijn ogen niet kunnen geloven. Hardegarijp – Veenwouden is altijd één van de mooiere wedstrijden in het seizoen. Vorig seizoen won Veenwouden in Hardegarijp zwaar tegen de verhoudingen in. In het huidige seizoen kunnen beide ploegen nog geen potten breken. Zaterdag was het weer zo’n moment van aanhaken of tijdelijk even afhaken. Wie dit zou gaan doen, leest u in het verslag.

Hardegarijp speelde met een sterk elftal en zag een aantal spelers terugkomen van blessures. Alleen smaakmaker Miftari was nog geschorst. Hardegarijp trok zoals we dat kennen in het begin fel van leer. Al na 2 minuten combineerde Hardegarijp zich naar een uitstekende kans. Rick de Groot bracht met een subliem hakballetje Hessel Breeuwsma in stelling, maar zijn schot werd gepakt door doelman van der Mark. Deze naam zult u in het vervolg van de verslag nog minstens twintig keer tegenkomen. Direct hierna kreeg Rick de Groot een dubbele schietkans maar stuitte op de voeten van diezelfde doelman. Hardegarijp greep het zeer zwakke Veenwouden flink bij de strot en liet de ploeg niet op adem komen. Ralph Wietses was een grote plaag voor de verdediging. De aanvoerder was echter ongelukkig in zijn afronding of eindpass. In de 17e minuut kreeg Wietses een dubbele kans om de 1-0 te maken. Hij haalde goed uit, maar zag van der Mark redden en ook in tweede instantie was de doelman de baas. De doelman zat inmiddels al heerlijk in deze derby en zweefde nog maar eens een vlammend schot van Kromhout uit de hoek. Hierna lukte het Rick de Groot wel om doelman van der Mark te passeren, maar deed dit vanuit buitenspelpositie. In de 42ste minuut leek het dan toch te lukken. Rick de Groot werd in stelling gebracht op de rand van de 5 meter en ontfutselde van der Mark de bal en bracht Robin van den Akker in stelling. De jonge nummer 10 hoefde de bal alleen nog maar binnen te schuiven, maar zag zijn inzet van de lijn worden gehaald door verdediger Jelke Jaap de Roos. De laatste kans was er voor Rick de Groot die zich knap vrij speelde en knap uithaalde, zijn inzet verdween centimeter naast de goal. Voetballend een meer dan uitstekende 1e helft, waarin de ploeg 45 minuten lang zijn wil opdrong aan de tegenstander. De ploeg creëerde tenminste vijf, 100% kansen maar vond de doelman als grote sta in de weg. De ruststand was dus niet 5-0 maar 0-0.

Al oude voetbalwetten spelen op in de 2e helft.
Hardegarijp ging door met waar het in de 1e helft mee was begonnen het creëren en niet benutten van kansen. Hessel Breeuwsma schoot rakelings over. Hierna was het rechtsback van der Veer die knap uithaalde op een afgeslagen hoekschop. De bal spatte op de vuisten van Van der Mark uiteen en de rebound viel net ongelukkig. Als je zoveel kansen krijgt en deze niet benut kan die er zomaar aan de andere kant wel invallen en dit gebeurde ook. In de 53ste minuut ging doelman van Schepen in de fout door een voorzet vanaf links los te laten. De bal plofte voor de voeten voor Sijtsma die simpel raak schoot. Onvoorstelbaar werd het helemaal toen de 0-2 vrijwel direct hierop volgde. Via de kluts kreeg de linksbuiten de bal zeer gelukkig mee. De voorzet werd prima binnengeschoten door Joeri Dijk. Zonder ook maar één fatsoenlijke aanval op een 0-2 voorsprong staan, effectiever kon echt niet. Wat kon Hardegarijp nog na deze flinke mokerslag met nog een halfuur op de klok. Via Kromhout kreeg de ploeg een goede kans om weer de aansluiting te krijgen, zijn poging was te wild en vloog hoog over. De ingevallen Wolters zag zijn uitstekende poging uit de bovenhoek getikt worden door wederom van der Mark. Wanneer er deze middag een scout langs het veld zou hebben gestaan was Veenwouden zijn absolute uitblinker onmiddellijk kwijt geweest. Hardegarijp besloot om alles of niets te gaan spelen en kreeg uiteindelijk de deksel op de neus via de 0-3 van Ellens, na wederom een voorzet vanaf de linkerkant.

Het vermelden waard is verder het uitstekende optreden van de jonge scheidsrechter Baar uit Groningen. De arbiter voelde deze derby feilloos aan. Hij kende de voordeelregel toe waar nodig, hield hiermee het tempo in de wedstijd en was onopvallend aanwezig.

Hardegarijp – Veenwouden 0-3 is een uitslag die vriend en vijand als onjuiste afspiegeling zullen bestempelen. Dat niemand hier bij de gasten om maalt is natuurlijk ook een gegeven. Ze zullen dit verslagje met veel leedvermaak lezen. Toch zal het vertoonde spel trainer Kooistra nauwelijks kunnen bekoren, over de effectiviteit zal de scheidend oefenmeester niets te klagen hebben. Voor Hardegarijp is het een kwestie van het vertoonde spel van vanmiddag voortzetten en de aankomende week keihard trainen op afwerken en doelpunten maken. Woensdag speelt men voor de beker tegen Trynwalden zondag. Volgende week zaterdag wacht dan de lastige uitwedstrijd tegen SC Joure. Wanneer de ploeg op deze wijze blijft spelen, kunnen ook de goede resultaten niet uitblijven zou je denken toch?