Verslag VVH 1 – ‘T Fean 1

De waarde van Wietses

Ralph Wietses schiet de bal onder ’t Fean-doelman Fincent van der Veen door: 2-0. Verdediger Wibo van der Werff komt te laat.

foto Henk Jan Dijks

ANNE ROEL VAN DER MEER

Twee assists en een doelpunt: ook tegen ’t Fean ’58 was Ralph Wietses (29) weer heel erg belangrijk voor Hardegarijp.

Ralph Wietses draaide er anderhalf jaar geleden niet omheen tijdens het sollicitatiegesprek. Hij wilde graag aan de slag als begeleider van mensen met diverse problemen. Heel graag zelfs. ,,Maar als ik op zaterdag geen vrij kan krijgen, dan hoeven we niet eens te praten”, had hij gezegd tegen zijn potentiële werkgever. ,,Mijn zaterdagmiddag is heilig.” Hij kreeg wat hij wilde: de baan én de vrijheid om te kunnen blijven voetballen.

Wietses doet zijn verhaal na de zege op ’t Fean ’58 (3-1). Menig fan van Hardegarijp zoekt hem even op. ,,Gefeliciteerd Ralph, man of the match”, zegt er een. Een ander, met een knipoog: ,,Wat was jij slecht Wietses!” Een derde geeft hem als blijk van waardering een ram op de schouder.

IJzersterk was de spits van Hardegarijp, vooral in het eerste halfuur. Na drie minuten gaf hij een perfecte voorzet waaruit Hessel Breeuwsma de 1-0 kon binnen koppen, even later maakte Wietses zelf 2-0 na een knappe actie. En toen de klok op 22 minuten stond, vond hij de vrijstaande Rick de Groot: 3-0.

Hardegarijp leunde daarna achterover, was slordig in de omschakeling, liet de gasten uit Surhuisterveen na rust nog scoren (René Mellema) en eindigde met tien man omdat linksback Denzel Bakboord twee keer geel kreeg. De overwinning, de vierde op rij, kwam echter niet in gevaar en alle lof was voor Wietses.

,,Ik bin hiel bliid mei Ralph”, aldus trainer Oane Westra. ,,Hy is net foar neat myn oanfierder. In bettere kin ik my net winskje. Hy is in serieuze keardel yn de groep, giet foarop yn de striid en is altyd driigjend. Hjoed moasten we yn de twadde helte werom, mar Wietses bliuwt gefaarlik en docht ek noch syn ferdedigjende wurk.”

Vorige week was Wietses goed voor een hattrick tegen Stiens. Hij staat dit seizoen inmiddels op 15 competitietreffers en maakte er in totaal al 119. De aanvaller gedijt in het spelsysteem zoals Hardegarijp dat hanteert, met twee aanvallers. ,,Er komen altijd ruimtes. Dan kan ik een beetje sleuren, trekken, een bal vasthouden of wegdraaien. Ik ben stijf links. Mijn rechterbeen heb ik alleen om op te staan.”

In het verleden was hij met Joure en FVC een paar seizoenen actief in de hoofdklasse. In 2015 keerde hij terug op het oude nest. ,,Bij FVC kreeg ik soms drie, vier wedstrijden geen bal. Ik dacht: ik moet terug naar mijn mensen, terug naar Hardegarijp. Hier ben ik als kind opgegroeid.”

Nog jaren wil Wietses door. ,,Ik geniet er enorm van, er kan echt niks op tegen voetbal. Ik volg ook alles. Ik ben zelfs zo’n grote liefhebber dat ik heel Europa door vlieg. Ik heb al veel wedstrijden bezocht in Spanje, Engeland en vooral Italië. Daar heb ik de meeste stadions wel gezien. Vorige week was ik bij de stadsderby tussen Milan en Inter. Kon ik mooi kijken hoe het moet…”

Van San Siro terug naar sportpark De Warren. Hardegarijp – met de inmiddels bijna 49-jarige Tjeerd Rijpma als sterkhouder in het hart van de defensie – doet het met negen punten uit drie duels uitstekend in de derde periode. Wietses: ,,Een maand geleden keken we nog met een schuin oog naar onderen, nu doen we mee om een prijs. Top.”