Hardegarijp doet zichzelf wederom tekort

Hardegarijp trof vandaag de andere buren uit Stiens. Na een bloedstollende nacompetitie, waarin het Heerenveense Boys liet degraderen, mocht Stiens zich voor het eerst 2e klasser noemen. Het kende hierin een zeer lastige start en kwam tot de conclusie dat de 2e klasse net even wat anders is dan de 3e. Op het veel te lange gras in Stiens, trad Hardegarijp aan in zijn sterkst mogelijke opstelling. Hoe zou de ploeg van Rob de Jong reageren op de onterechte nederlaag van vorige week? Dit was de grote vraag bij het weer in grote getale meegereisde Hardegarijp publiek.
Hardegarijp nam wederom vanaf de eerste minuut het initiatief. Stiens zakte massaal terug en koos voor een gesloten formatie. Dit waarschijnlijk na de eerdere harde lessen tegen onder andere VVI en Joure. Kansen leverde dit wederom ook zeker op. Oane Rypma kopte zelfs de 0-1 binnen, echter bleek de bal achter te zijn geweest. De wedstrijd bleef redelijk eenvoudig in handen van de gasten. Steeds werden de acties geblokt en/of voerden de aanvallers de acties te ver door. Het geluk of de finesse ontbrak. Stiens werd slechts eenmaal gevaarlijk, nadat keeper Oosterhuis de bal in de voeten schoof van Bergsma. Deze was veel te gehaast en schoot hoog over. Hardegarijp claimde nog een strafschop door Beimers, terecht niet gegeven door de scheidsrechter. In de slotminuten werd een goal van Wietses, vanwege vermeend buitenspel afgekeurd. Wietses kwam overduidelijk achter de verdediging vandaan. De zeker niet sterk fluitende van der Hoek, had dit zelf moeten kunnen waarnemen. Beide ploegen gingen dan ook rusten met 0-0.
In de 2e helft leek er wederom geen vuiltje aan de lucht. Eerst was het Rick de Groot die alleen op de keeper struikelde, en dus faalde. Hierna was het gelukkig wel raak voor Hardegarijp. Berwout Beimers tikte de bal eenvoudig over de uitgekomen keeper en zorgde voor de meer dan verdiende en bevrijdende 0-1. Hierna kreeg Hardegarijp wederom een paar goede mogelijkheden om de wedstrijd te beslissen. De grootste was wederom voor Rick de Groot, hij schoot de bal echter op de prima keepende van der Meer.
Hierna moest Hardegarijp noodgedwongen wisselen vanwege een blessure bij verdediger Jelco Witteveen. Trainer Rob de Jong haalde aanjager Oane Rypma naar achteren. Plaatste de net van een blessure teruggekomen Visser op het middenveld. Mede door deze omzetting kantelde de gehele wedstrijd in het nadeel van Hardegarijp. Hardegarijp verloor hierna namelijk de strijd op het middenveld en werd vanuit het niets compleet overlopen. Het was dan ook wachten op de gelijkmaker. Deze viel via Bergsma, die de bal tegen verdediger Bakker schoot. Deze bal leek voorlangs te zeilen, maar verdween plots door het effect in de goal 1-1. Een bijzonder ongelukkige goal, maar ook die tellen natuurlijk. Stiens rook bloed en zocht manmachtig de aanval. Het middenveld werd nog steeds overlopen en de verdediging stond continu tegenover een meertal aanvallers. Het was wachten op de nekslag.
Deze kwam nog geen 5 minuten later, door de 2-1 van wederom Bergsma. Het lukte Hardegarijp niet meer zich te herpakken. Uit het niets spatte een voorzet van Beimers nog wel op de lat, maar Hardegarijp leek toen al de wedstrijd uit handen te hebben gegeven. Het geloof in een resultaat was dan ook volledig weg. De 3-1 door Jansen Klomp viel vervolgens ook nog, en maakte de al zure druiven nog zuurder voor Hardegarijp.
Na de nederlaag tegen Veenwouden, kunnen we vandaag wederom stellen dat Hardegarijp zichzelf veel te kort doet. Tot de 68 minuut heb je de wedstrijd compleet in handen. Maar staat slechts met 1-0 voor. Tegenstander Stiens heb je tot dan niet/nauwelijks nog gezien. De ploeg mag het zichzelf dan ook wederom aanrekenen dat het de punten vanmiddag in Stiens liet.
Je kunt vervolgens alleen maar “uithuilen en opnieuw beginnen”. Alle verslagen en analyses zijn volstrekt overbodig. Dit gaan we dan ook doen in een thuiswedstrijd op ons prachtige en vernieuwde sportcomplex tegen het sterke SC Joure.