Hardegarijp sleept 3 punten over de streep tegen SC Joure.

Na de 2 nederlagen tegen Veenwouden en Stiens mocht de ploeg van trainer Rob de Jong aantreden tegen het sterke SC Joure. Het gepromoveerde Joure van trainer Klaas de Jong versterkte zich het afgelopen seizoen met 4 bepalende spelers van Joure zondag. Joure kende met 12 punten uit 5 wedstrijden dan ook een meer dan uitstekende start. Speciaal was deze wedstrijd ook voor Hardegarijpers Ralph Wietses en Martijn Bakker. Zij waren enkele jaren actief in de hoofdklasse voor de Groen-witten en troffen dus enkele oud teamgenoten.
Hardegarijp trad aan in zijn vertrouwde formatie. Sterkhouder Jelco Witteveen was weer fit na de opgelopen blessure van vorige week. Zoals verwacht nam Hardegarijp ook in deze wedstrijd vanaf het begin het initiatief. Met goed positiespel en veel rust aan de bal combineerde de thuisploeg er rustig op los. Het kwam dan ook al snel op een voorsprong door een prima goal van Ralph Wietses. Ware het niet dat scheidsrechter Pleiter uit Groningen floot voor een duwfout van Kromhout op Sjoerd Jellema. Vanuit de Hardegarijper bril leek dit wat gemakkelijk gefloten. Hardegarijp en Wietses bleven niet treuren en in de 18e minuut was het wel raak. Wietses draaide zich knap vrij en schoot met een droge schuiver de 1-0 binnen. Van de gasten uit Joure kwam tot dan toe nauwelijks nog gevaar. De gebroeders Luhoff en spits Zeinstra zaten helemaal in de tang bij de sterk spelende defensie van Hardegarijp. Zij kwamer er de gehele wedstrijd niet aan te pas. Hardegarijp werd nog eenmaal gevaarlijk voor de rust. Vanuit een vrije trap had de sterke Oane Rypma pech, zijn kopbal verdween op de paal. De rebound was ook niet besteed aan aanvaller Berwout Beimers. De jonge aanvaller was te wild en schoot veel te hard over. Deze 200% kansen moeten erin en kunnen je later in de wedstrijd opbreken. In de eerdere wedstrijden tegen Veenwouden en Stiens kan de ploeg hierover meepraten. Hardegarijp ging dan ook rusten met slechts een 1-0 voorsprong.
De 2e helft was eigenlijk meer spannend dan goed te noemen. Hardegarijp zakte iets terug en liet de bal aan Joure. Hardegarijp kreeg nog enkele kansen uit vrije trappen na veelvuldige overtredingen van de verdedigers van Joure. Deze vrije trappen werden echter genomen met veel te weinig overtuiging, om de betrouwbare sluitpost van Joure Andre Zeldenthuis in gevaar te brengen. Leo Spindelaar trof dankzij een sterke individuele actie nog wel een keer de vuisten van Zeldenthuis. Voor de rest was het Joure dat iets meer grip had op deze wedstrijd. Zonder hierbij overigens erg gevaarlijk te worden. In de gehele wedstrijd hebben de Jousters slechts drie mogelijkheden gekregen. Dit was dus mede te wijten aan de sterk spelende defensie van de thuisploeg. Verdedigers Martijn Bakker en Jelco Witteveen werden door trainer Rob de Jong na afloop niet voor niets gekozen tot “Spelers van de wedstrijd”. De eerste kans voor Joure was er één die ontstond na een fout van scheidsrechter Pleiter. Hij beoordeelde een overtreding op Beimers verkeerd en zag hierna spits Zeinstra op keeper Oosterhuis stuitten. Verder kreeg Joure een mogelijkheid vanuit een hoekschop, door een kopbal van Sjoerd Jellema en zag het aanvoerder Nicky Sauer een slap schot afleveren. De beste kans van de 2e helft was er voor Hardegarijp en ontstond pas in de 90ste minuut. Ralph Wietses maakte een prima actie en schoot met zijn snelheid langs de defensie en ontweek hierbij enkele tackles. Hierna legde hij de bal keurig breed op de meegelopen Berwout Beimers. Beimers schoot deze door Wietses gecreëerde mogelijkheid echter op de paal. Joure probeerde het nog eenmaal vanuit een hoekschop, waarbij zelfs keeper Zeldenthuis mee naar voren kwam. De bal verdween echter ruim naast de goal van keeper Oosterhuis. Na 93 minuten vond scheidsrechter Pleiter het voldoende en keerde huiswaarts naar Groningen. Veel blije gezichten aan de kant van Hardegarijp. In een meer spannende dan goede wedstrijd, blijven de 3 punten terecht in Hardegarijp. De ploeg toont hiermee karakter en staat nu op een keurige 4e plaats. Volgende week treden de roodhemden aan tegen het altijd sterke Broekster Boys. De ploeg van de sympathieke trainer Ron de Boer, kijkt na een 3-1 overwinning op de Wâlde weer naar boven. Vorig seizoen speelden beide ploegen tweemaal gelijk en zijn dus aan elkaar gewaagd. Al met al genoeg ingrediënten voor een leuke wedstrijd op zaterdag 15 oktober in Damwoude.
Bericht promoten