Hardegarijp sleept overwinning uit het vuur tegen ONT

Het seizoen van Hardegarijp verloopt tot nu toe bijzonder teleurstellend. De ploeg van Rob de Jong heeft slechts 2 punten en bungelt hierdoor in de onderste regionen. Wanneer de resultaten tegenzitten is het zaak om de neuzen in de zelfde richting te houden. Vorige week speelde de ploeg een bijzonder teleurstellende wedstrijd, en verloor terecht van Leeuwarder Zwaluwen. Nieuwe ronde, nieuwe kansen tegen het gepromoveerde ONT. Hardegarijp begon echter zwaar gehavend aan deze wedstrijd en mistte enkele basisspelers.
Over de eerste helft kunnen we bijzonder kort zijn. Er gebeurde niks voor beide doelen en zonder ook maar een noemenswaardige doelpoging gingen beide ploegen aan de thee.
In de 2e helft kreeg het publiek een leukere pot voorgeschoteld. Hardegarijp zette vanaf het begin de lijnen uit en kreeg een mogelijkheid via Ralph Wietses. De aanvoerder kwam net te kort en zag de bal opgepakt worden door de doelman. Hardegarijp voetbalde makkelijke en ONT beperkte zich tot lange halen of probeerde via standaard situaties gevaarlijk te worden. Toch was het niet Hardegarijp dat op voorsprong kwam, maar ONT. Het was centrale verdediger Oane Rijpma die zijn foute inspeelpass wou corrigeren met een sliding. Helaas voor Rijpma raakte hij hierbij niet de bal maar de aanvaller. De terecht gegeven penalty werd koelbloedig ingeschoten door captain Twijnstra. Vanaf dat moment weet je dat de je het nog lastiger gaat krijgen tegen het defensieve ONT. Hardegarijp probeerde het tempo wat op te schroeven en kreeg na het inbrengen van Anne Kromhout meer grip op de wedstrijd. Het was dezelfde Anne Kromhout die Hardegarijp naar 1-1 schoot. Een houdbare bal werd dramatisch verwerkt door doelman Bruinja en verdween pardoes in de goal. Met nog 20 minuten op de klok wou Hardegarijp natuurlijk meer en dit verdiende het ook. Zonder goed te voetballen overigens. Hardegarijp bleef echter druk houden op ONT. Dit resulteerde uiteindelijk ook in de 2-1. ONT had steeds meer overtredingen nodig en hun handen vol aan Ralph Wietses en Rick de Groot. Vanuit een vrije trap genomen door Rick de Groot kreeg Hardegarijp 12 minuten voor tijd een strafschop. Het was wederom een kapitale fout van doelman Bruinja die de vrije bal losliet. Ralph Wietses leek dit af te straffen, maar Zijnstra. Arbiter Buitenhuis kon niets anders dan een strafschop toekennen. Rick de Groot was uiterst koelbloedig en schoot Hardegarijp naar 2-1. In het restant verzuimde Hardegarijp de wedstrijd definitief te beslissen. De grootste kans was er naar goed voorbereidend werk van Ralph Wietses voor invaller Dennis Soepboer. De verdediger die als aanvaller werd ingebracht zag zijn inzet gered worden door de doelman. In de toegekende blessuretijd was het nog billenknijpen voor de fans van Hardegarijp. In een alles of niets poging kreeg ONT nog enkele levensgrote kansen. In eerste instantie redde Evert van Schepen knap op een inzet van aanvaller Joeke de Vries. Uit de volgende hoekschop werd de bal van de lijn gehaald door de defensie van Hardegarijp. Het was nog niet klaar voor Hardegarijp. Doelman Evert van Schepen was uiterst belangrijk in deze slotfase en sleepte zijn ploeg naar de eerste overwinning van dit seizoen. De vreugde was groot bij de roodhemden. Volgende week wacht er opnieuw een kraker van jewelste tegen de buren uit Bergum. Deze derby van de gemeente Tytsjerksteradiel is natuurlijk één van de mooiste wedstrijden van dit seizoen. Deze wedstrijd vond voor het laatst plaats in het seizoen 2002/2003, ook in de 2e klasse. Toen won Hardegarijp in Bergum met 0-1 door een doelpunt van Jan Tijtsma.