Hardegarijp verliest in pover duel en blijft (nog) in onderste regionen

Vandaag is het decor van een VV Hardegarijp 1 wedstrijd in de 2e klasse wederom vrijwel leeg. Hardegarijp heeft echter altijd mensen die wel wat kunnen of willen regelen.

De vrijdags voor deze wedstrijd tegen Nijland wordt duidelijk dat er een livestream gaat komen. Dit is vooral bedoeld om de vele thuisblijvers een alternatief te bieden om de wedstrijd Hardegarijp – Nijland te kunnen volgen. Dank moet hier uitgaan naar het vele werk van Jan Kamminga en Goos Lindeboom.

De wedstrijd o.l.v. Dhr. D Smit uit Drachten begint feitelijk rommelig. Hardegarijp heeft het meeste balbezit maar tot kansen komt het nog niet. Het is zelfs Nijland die met een droog schot de 0-1 maakt. De schutter van deze goal in de 8e minuut is Gerrit de Vries. Al snel na dit doelpunt is het Rick de Groot van Hardegarijp die geblesseerd raakt. Een tegenstander valt op zijn kuit. Het is allemaal erg ongelukkig. In eerste instantie kan Rick de wedstrijd voortzetten. Van harte gaat dit niet. Hij moet dan ook nog voor de 20e minuut worden vervangen. Dinant Mud zijn vervanger gaat achterin spelen en Benny Dijkstra schuift door naar het middenveld.

Net voor de wissel loopt een voorzet van Sandro van Strien op niets uit. Aangezien keeper Biesma van Nijland op het juiste moment uit zijn doel komt om onheil voor zijn ploeg te voorkomen.  Hardegarijp wil natuurlijk op jacht naar de gelijkmaker, dringt Nijland ook terug maar het gewenste resultaat heeft dit dan nog niet.

Schoten van Sandro van Strien en Robin van den Akker vliegen over het doel. En Jesse Bosma kopt over na een mooie voorzet van Benny Dijkstra. Hardegarijp heeft het vizier niet op scherp staan.

Het is zelfs Nijland die op een 0-2 voorsprong komt. Een rollertje van Mark Zijlstra gaat er nog in ook. De keeper van Hardegarijp FJ Oosterhuis ziet er hier niet goed uit. We schrijven dan de 34e minuut. Voor rust gebeuren er nog twee wapenfeiten. In de 42e minuut vuurt Vladik Drakopulo de bal over het doel. Een minuut later heeft Hardegarijp geluk dat de 0-3 niet valt en Nijland de lat raakt. In de rust word ook duidelijk dat keeper FJ Oosterhuis de wedstrijd voor de thuisclub niet kan hervatten. En dus verschijnt na rust Ralph Tanahatoe ten tonele. Deze hele jonge keeper maakt zijn debuut heel verdienstelijk. Hij speelt normaal zijn wedstrijden in de O-19 van vv Hardegarijp.

Nijland zakt ver in na de rust. Hardegarijp kan er heel moeilijk doorheen voetballen. Maar dan valt toch de 1-2. Een voorzet van de ook al ingevallen Rudolf Beimers word van dichtbij ingetikt door Rudy van der Veer (62e minuut). Nijland raakt hier niet van in de war. Sterker nog, het is Nico-Pieter Bonnema van de gasten die voor gevaar zorgt. Zijn doelpoging gaat uiteindelijk voor de goal langs. In de 66e minuut is het echter Sjoerd Tjalsma die een voorzet inkopt en Nijland op 1-3 zet.

Hardegarijp geeft dan zeker nog niet op. Het dringt ook weer aan maar echt gevaarlijk is het allemaal niet. Tot een kwartier voor tijd een afvallende bal door Vladik Drakopulo word afgerond en de 2-3 tussenstand bepaald.  Hardegarijp wil hierna natuurlijk ook de gelijkmaker forceren. En het had ook zeker gekund misschien zelfs wel gemoeten. Het is in de 85e minuut Rudolf Beimers die de bal over het doel krijgt. Twee minuten later is het diezelfde Beimers die de lat raakt. Hessel Breeuwsma kan de terugkomende bal van dichtbij niet binnen tikken. Al word dit ook goed verdedigd door Nijland.  Een vrije trap in de 89e minuut van Vladik Drakopulo gaat er ook niet in en vliegt hard naast het doel.  Hierna kan een dribbel van Nico-Pieter Bonnema van Nijland niet worden afgerond door Sjoerd Tjalsma.

Dan is de laatste kans op de 3-3 voor Hardegarijp maar Sandro van Strien stuit op de keeper. En dus is het klaar en pakt Nijland de voor hun eerste drie belangrijke punten.

Voor het Hardegarijp van trainer Gerrie Schouwenaar is het zuur de weg naar de middenmoot nog niet gevonden te hebben.  Bovendien is het afwachten hoe zwaar de blessures van Rick de Groot en FJ Oosterhuis zullen zijn.

Nee, schadevrij is Hardegarijp bepaald nog niet.

Hopelijk tot snel! En blijf gezond u allen!

Frank Hoving.