Hardegarijp verliest terecht de derby tegen BCV

Na een aantal jaren actief te zijn geweest in de 1e klasse zijn de rood-witten uit Burgum weer terug in de 2e klasse. De laatste derby van Tytsjerksteradiel stond in 2002/2003 op het programma en liep gunstig af voor Hardegarijp, 0-1. Vandaag kwamen beide verenigingen elkaar eindelijk weer eens tegen in competitieverband. De wedstrijd werd gespeeld op het veld van vv Bergum, i.v.m. de brand in de naastgelegen sporthal. Hardegarijp pakte vorige week eindelijk zijn eerste driepunter en kon dus met vertrouwen afreizen naar Burgum.
BCV kende na de degradatie echter weinig verloop in zijn selectie. De jonge trainer en gifkikker Jasper Bouma beschikt over een uitstekende ploeg, die mee moet doen voor de titel in deze 2e klasse. De meest opvallende spelers zijn “good old” Roel van der Meulen en de jonge talenten Harmen Vlietstra en Cor Pieter Pander. Voor deze laatste twee is BCV vast niet het eindstation.

Hardegarijp begon overtuigend aan deze wedstrijd en gunde het makkelijker voetballende BCV totaal geen ruimte. BCV wist zich hier geen raad mee. De eerste kansjes waren er dan ook voor Hardegarijp. De grootste kans was er in het begin na een ingooi van middenvelder Jelco Witteveen. Verdediger Elzinga schrok zo van de bal die plots voor zijn voeten kwam, dat hij de bal bijna rechtstreeks achter doelman Tolman schoot. In de hierop volgende minuten bleef BCV met het nodige kunst en vliegwerk op de been. Jelco Witteveen poorte aanvoerder de Jong en had vervolgens pech dat doelman Tolman net op tijd was en de 0-1 voorkwam. BCV kreeg ook enkele kansjes via met name steekballen van Roel van der Meulen op de snelle Harmen Vlietstra. Rechtsback Rudy van der Veer had zijn handen er vanmiddag vol aan. Hardegarijp bleef verdedigend echter nog op de been. Hardegarijp nam snel dit stokje weer over en leek nu wel op voorsprong te komen. Ralph Wietses bracht Alban Miftari in stelling. De vleugelaanvaller haalde knap uit, maar zijn poging verdween net naast de goal. Hardegarijp rook bloed en bleef maar doorgaan. Rick de Groot was nog enorm gevaarlijk via een scherp aangesneden vrije trap van Miftari, maar zijn poging verdween in het zijnet. Wat Hardegarijp naliet lukte BCV wel in deze eerste helft, juist ja scoren. Smaakmaker Cor Pieter Pander stak de rappe Vlietstra weg. Keeper Van Schepen koos ervoor om zijn doel uit te komen, maar mistte de bal. Deze ongelukkige keuze werd direct afgestraft, en i.p.v. 0-1 stond het 1-0. De domper was groot en beide ploegen gingen rusten met deze 1-0 stand.

De 2e helft waren de rollen omgedraaid. BCV had nu de boventoon en voetbalde veel makkelijker dan Hardegarijp. Het kreeg in de 56ste minuut een drietal levensgrote kansen op de 2-0. Keeper Evert van Schepen herstelde zijn inschattingsfout bij de 1-0, door een meervoudige redding op pogingen van onder ander Westra. Hardegarijp probeerde te blijven knokken en hield hoop, zolang de beslissing nog niet definitief was. Spits Ralph Wietses was de dreigendste man aan de kant van Hardegarijp, maar ook wat ongelukkig in zijn acties. Het waren vanmiddag boeiende duels tussen beide aanvoerders. De sluwe Cor de Jong hield onder andere Wietses in bedwang met een aantal nuttige overtredingen, zonder hiervoor bestraft te worden. Trainer Rob de Jong frustreerde zich aan de soms inconsequente leiding en werd meermaals aangesproken op zijn klaagzang door de arbiter. Helaas lukte het de Jong niet om zijn elftal weer op de rit te krijgen, d.m.v. een wissel of tactische omzetting. Het was wachten op de definitieve beslissing en deze kwam uiteindelijk ook in de 75ste minuut. Invaller Kingma snelde langs Tjeerd Rijpma en legde af op vleugelaanvaller Dijkstra, 0-2. Trainer Rob de Jong besloot voor een alles of niets poging. Hij haalde verdediger Bakker naar de kant voor aanvaller Bosma. Deze omzetting haalde echter helemaal niets uit en bracht Hardegarijp alleen nog maar in groter gevaar. Het was voor het centrale duo Rijpma tegen de razendsnelle Dijkstra en Vlietstra natuurlijk helemaal niet meer te belopen. De kans op de aansluitingstreffer kwam er dan ook niet en het kreeg de deksel definitief op de neus, 0-3 via wederom Dijkstra. In het vervolg had de score nog wat hoger uit kunnen vallen, maar dit bleef gelukkig voor Hardegarijp uit.

Hardegarijp verloor vanmiddag dus terecht van een sterker BCV. Het trouwe Hardegarijp publiek zag echter wel aanknopingspunten om in de komende weken belangrijke punten te gaan pakken. Beginnend volgende week met een thuiswedstrijd tegen FC Grootegast.