Hardegarijp weigert duel tegen Stiens in 1e helft te beslissen

Voorafgaand aan deze wedstrijd werd een minuut stilte in acht genomen in verband met het overlijden van oud speler en trouw supporter Jelle Bultsma.
Hardegarijp begon deze wedstrijd met weer wat meer vertrouwen. Het boekte immers een zeer ruime en belangrijke overwinning tegen ONT, 0-4. Vandaag moest men echter aantreden tegen angstgegner Stiens, een ploeg die Hardegarijp niet ligt. De nummer 9 tegen de nummer 5 op de zeer scheve ranglijst in deze 2e klasse. De verschillen in het aantal gespeelde wedstrijden in deze klasse is enorm en is zeker iets waar de KNVB zich maar eens over zal moeten buigen.
Hardegarijp trad aan zonder Alban Miftari die vanwege vakantie ontbreekt. Hierdoor kreeg Vincent Smallegange een basisplaats. Hardegarijp deelde vanaf de 1e minuut de lakens uit. Voetballend vermogen heeft de ploeg meer dan voldoende en daarom blijft het opvallend dat de ploeg staat waar het nu staat. Stiens kreeg totaal geen grip op het sterk spelende Hardegarijp. Oane Rijpma, Rick de Groot en Ralph Wietses mochten lekker hun gang gaan en konden hun lol op. De eerste wapenfeitjes waren schoten van Edde Wolters en Hessel Breeuwsma. Tussendoor kreeg Rick de Groot een terechte en onnodige gele kaart, nadat hij inging op de provocatie van een speler van Stiens die hij omver duwde. Hardegarijp kreeg de nodige hoekschoppen en deze leverden het nodige gevaar op en ook de meer dan verdiende 1-0. Rick de Groot liet maar weer eens zien dat hij over een goede trap beschikt. Hij bereikte Oane Rijpma die zijn goede 1e helft opluisterde met een treffer. Stiens was het spoor volledig bijster en kwam er totaal niet aan te pas. De ploeg was de bal steeds snel weer kwijt aan Hardegarijp. Hardegarijp voetbalde dus goed en combineerde er rustig op los. Het weigerde echter nog voor rust het duel in het slot te gooien. Rick de Groot schoot een hoekschop ineens op de lat, Ralph Wietses zijn schot werd geblokt en een kopbal van Breeuwsma kwam net niet bij de Groot aan. Stiens bleef dus met het nodige kunst en vliegwerk op de been en ging tevreden rusten met slecht 1-0.
De donderspeech van coach van den Berg in de rust had direct na rust het gewenste effect. Hij besefte natuurlijk dat zijn ploeg zich wel heel simpel naar de slagbank liet leiden. Hij deed een aantal omzettingen, en zette zijn mannen op scherp. In eerste instantie schoot Gerrit Winkel een riante mogelijkheid nog over. In de 57ste minuut was het wel raak. Gerbrand Sinnema werd vrij gespeeld en drukte in de 16 af voor de 1-1. De donkere wolken leken zich helemaal samen te pakken boven sportpark de Warren, toen Rick de Groot zijn 2e gele kaart pakte na wederom een onnodige overtreding. Hardegarijp moest nog ruim een halfuur met zijn tienen verder. Natuurlijk had Stiens na deze rode kaart een optisch veldoverwicht. Het lukte de ploeg echter niet om dit uit te drukken in grote kansen. Hardegarijp kwam er zo nu en dan nog gevaarlijk uit, vaak via de hardwerkende Wietses. Deze zelfde Wietses leek getorpedeerd te worden door doelman Rauwerda, net buiten de 16. Vanaf een te grote afstand oordeelde de arbiter echter dat er sprake was van een ongelukkige botsing. Doelman Rauwerda die in de 1e helft al geblesseerd raakte na een ongelukkige val, kon de wedstrijd nu definitief niet vol maken. Verdediger Weykamp moest de handschoenen aantrekken. Helaas lukte het Hardegarijp niet om Weykamp zijn keeperskwaliteiten echt te testen. De wedstrijd kabbelde zonder verder grote hoogtepunten ongemerkt naar zijn einde. Beide ploegen moesten genoegen nemen met een punt.
Volgende week treed de ploeg aan tegen Marum. De ploeg kan dan wederom een belangrijke slag slaan om rechtstreekse handhaving te bewerkstelligen.