Nieuwjaarsspeech van voorzitter Anton Postema

Op de mooie momenten staan we dicht bij elkaar, zoals de zeer gezellige en geslaagde familiedag of de fantastische en unieke prestaties van JO15-1 het afgelopen voorjaar met het behalen van het kampioenschap en het winnen van het bekertoernooi. Ook de prachtige serie van ons eerste elftal in de slotfase van de competitie en tijdens de nacompetitie en de geweldige steun van onze supporters en hele vereniging laat zien dat we er met elkaar staan als er iets te vieren valt.

Maar ook op de moeilijke momenten hebben we laten zien dat we er met – en voor elkaar staan en zijn. De onsportieve en onrechtvaardige degradatie van het eerste heeft een bittere nasmaak achtergelaten. Met name de afstandelijke en hautaine houding van de KNVB is onbegrijpelijk. Zij hebben opnieuw laten zien vanuit een ivoren toren te regeren en niet de moeite nemen om persoonlijk te komen praten met een zwaar gedupeerde vereniging. Laat staan dat ze excuses gemaakt hebben.

Zowel de oude en de nieuwe technische staf, de spelers, het bestuur en eigenlijk de hele vereniging hebben er alles aan gedaan om dit onrecht te voorkomen. Het heeft helaas niet zo mogen zijn maar de steun -zowel van binnen als van buiten de vereniging- die er was voor de jongens van ons eerste en voor de beslissing van het bestuur om deze kwestie aan de rechter voor te leggen, is veelbetekenend geweest.

Ook veelbetekenend en veelzeggend zijn de momenten dat we elkaar steunen als we gedwongen afscheid moeten nemen van dierbaren. Het afgelopen jaar zijn helaas uit ons midden weggenomen:

• Raymond Lammers, broer van ons lid Sander en supporter van ons 4e en 5e elftal (januari 2023);
  • Geert Onno de Bruin, oud-speler en actief vrijwilliger (april 2023);
  • Douwe Soepboer, oud-sponsor en supporter (juli 2023);
  • Marco de Boer, oud-speler en actief vrijwilliger (juli 2023);
  • Piet Schriemer, oud-vrijwilliger (december 2023);
  • Ria Visser, supporter en vrouw van Wiebe, moeder van Jelke en beppe van Mats (januari 2024).

Op deze en andere momenten laten we zien hoe saamhorig en veerkrachtig we als vereniging zijn. Daar zijn we jullie zeer dankbaar voor.

Ook dankbaar zijn we voor de grote hoeveelheid vrijwilligers bij onze vereniging. Dit is iets waar we zeer trots op mogen zijn. Uiteraard is er altijd plek voor meer, zoals scheidsrechters en ranja-ouders, maar er zijn trainers en leiders bij alle teams, de bezetting in de kantine voor het hele seizoen is rond en ook de minder leuke klusjes zoals schoonmaken en de kleding wassen zijn ingevuld. We willen alle vrijwilligers daarom graag bedanken, niet alleen nu maar ook op de speciale vrijwilligersavond op 2 februari. Iedere vrijwilliger kan zich daar vanaf nu voor opgeven via deze pagina.

Op het sportieve vlak gaat het ook goed met de vereniging. Er is een groei te zien in het aantal jeugdteams, de seniorenteams zijn goed bezet en zouden vaker kunnen spelen als de tegenstanders niet af zouden bellen. Bij de vrouwen en meisjes hebben we 4 teams in actie. Helaas zitten we wat krap in de selectie voor Vrouwen 1, maar met hulp van Vrouwen 7×7 en de MO20 kan er toch vrijwel elke week gespeeld worden. Andersom helpt Vrouwen 1 deze teams ook weer. Ook hieruit blijkt de saamhorigheid binnen de vereniging.

Het afgelopen jaar hebben we opnieuw stappen gezet naar de verduurzaming van ons sportpark en clubgebouw. Zo is het dak gedeeltelijk opnieuw geïsoleerd en hebben we de velden voorzien van energiezuinige LED-verlichting. Komend jaar gaan we hier mee verder en kijken we wat er mogelijk is met de verduurzaming van de warm-water-voorzieningen en het zelf opwekken van energie.

Sinds een aantal jaren worden er voor de jaarwisseling weer oliebollen gebakken. Dit gebeurt door Theo Lijzenga, Sip Haijma, Alex van der Zwaag, Erik Broers en Andre Dijkstra. De afgelopen jaren is de opbrengst o.a. besteed aan de muziekcomputer en de laatste keer voor nieuwe luidsprekers van de omroepinstallatie. De ingrediënten voor de oliebollen werden door de werkgever van Theo ter beschikking gesteld. We willen iedereen die hier aan bijgedragen heeft hartelijk bedanken.

Vandaag hebben we het sportieve jaar ingeluid met een mix-toernooi. Mooi om te zien dat zoveel spelers en speelsters hier aan mee gedaan hebben.

Tot slot zijn we ook al bezig met het nieuwe seizoen 2024-2025. We zijn zeer blij dat we overeenstemming hebben bereikt met hoofdtrainer Jan Stoker en assistent-trainer Sybren Vrijburg voor de verlenging van hun contract met één seizoen. Verder hebben Jasper van Dijk en Leon Kingma toegezegd volgend seizoen de trainers te blijven van H2. De komende weken zullen we praten met de andere stafleden van alle teams.

Namens het bestuur wil ik jullie heel veel geluk en gezondheid wensen in 2024!

Anton Postema,
Voorzitter VV Hardegarijp

Noot: Deze speech werd gegeven door voorzitter Anton Postema tijdens de nieuwjaarsreceptie op 6 januari 2024. Enkele onderdelen zijn herschreven voor publicatie op de website van VV Hardegarijp.