Veerkrachtig Hardegarijp sleept punt uit het vuur tegen Broekster Boys

De competitieplanner heeft zijn werk goed gedaan en toverde voor de eerste speelronde direct een kraker van jewelste uit zijn hoge hoed. Hardegarijp- Broekster Boys is direct een topper op deze eerste speeldag. Hardegarijp slaagde er het afgelopen seizoen net niet in om te promoveren naar de 1e klasse. Het draaide een meer dan fantastisch seizoen en verloor mede hierdoor sterkhouders Berwout Beimers en de gebroeders Spindelaar. Dit vang je natuurlijk niet zomaar op.

Hardegarijp kende een redelijke voorbereiding. De ploeg van Rob de Jong plaatste zich knap voor de volgende ronde in de beker.

Broekster Boys speelde een teleurstellend seizoen. De ploeg van de sympathieke oefenmeester Ron de Boer werd geplaagd door veel zware blessures. Mede hierdoor kwamen de ambities van de ploeg uit Damwoude niet uit de verf. Ondanks deze vele blessures kwam lijfsbehoud niet in gevaar, wat iets zegt over de breedte van deze selectie.

Vandaag begonnen beide ploegen echter weer aan een nieuw seizoen. Bij Hardegarijp maakten jeugdspelers Rudy van der Veer en Robin van den Akker hun competitiedebuut. Verder mochten nieuwkomers Alban Miftari en Hessel Breeuwsma in de basis starten en was er een plek onder de lat voor doelman Evert van Schepen. De jonge doelman won de concurrentiestrijd van de ervaren en betrouwbare sluitpost FJ Oosterhuis.

Op het moment dat menig supporter nog op weg was om een geschikt plekje te vinden op het zonnige sportpark, kwam Hardegarijp al op een 1-0 voorsprong. Een voorzet van Hessel Breeuwsma leek een simpele vangbal voor doelman Vonk. De doelman was echter veel te nonchalant en probeerde met 1 hand de bal te controleren, maar faalde hopeloos. Robin van den Akker was zeer attent en kon de 1-0 simpel binnen tikken. Wat een begin voor Hardegarijp. De gasten uit Damwoude waren nu echter wel wakker en begonnen steeds meer hun stempel op de wedstrijd te drukken. Lang kon Hardegarijp dan ook niet genieten van de voorsprong. Klasbak Rienk de Haas werd knap vrij gespeeld over de linkerkant en kon geheel vrijstaand de 1-1 tegen de touwen schuiven. Vanaf dit moment nam Broekster Boys de touwtjes volledig in handen. De ploeg beschikt over veel voetballend vermogen en probeerde direct door te drukken.  Het kreeg hiervoor meer dan uitstekende kansen via Hedzer Prins en wie anders dan Rienk de Haas. Hardegarijp had het lastig en bleef met het nodige kunst en vliegwerk op de been. De meest opvallende speler in deze fase was Tjeerd Rijpma. De nestor van Hardegarijp ging voorop in de strijd en voorkwam met nuttige intercepties verdere problemen. Hardegarijp liet zich pas na een minuut of 30 weer zien. Alban Miftari schoot maar rakelings voorlangs. In het restant werden beide ploegen opgeschrikt door een ongelukkig incident met Kas Huizinga van Broekster Boys. De verdediger liep vol tegen Rick de Groot op en lag roerloos op de grond. De aanwezige arts nam een verstandig besluit en liet Huizinga uit voorzorg wisselen. In het restant van de eerste helft gebeurde verder weinig.

Hardegarijp kwam goed uit de kleedkamer. De eerste kans was er direct voor Alban Miftari die op de vuisten schoot van doelman Vonk. Hierna kopte Hessel Breeuwsma net naast. Net als in de eerste helft nam Broekster Boys hierna het heft weer in handen. Doelman Evert van Schepen was Oane Kooistra de baas en Robin van den Akker haalde een bal van de lijn. De treffer van de gasten kon echter niet uit blijven. Rienk de Haas was wederom succesvol en zette met een goede schuiver zijn ploeg op 1-2. Hardegarijp moest in zijn achteruit en dreigde volledig te worden overlopen. Het middenveld was compleet in handen van de gasten en Hardegarijp kwam er nauwelijks nog uit. Evert van Schepen voorkwam met een prima redding de 1-3. Toch kwamen de gasten vanuit een hoekschop die slecht werd verwerkt op 1-3 via captain Riemer Doornbos. Het geloof op een goed resultaat leek totaal verdwenen. Broekster Boys verzuimde direct na de 1-3 de wedstrijd definitief in het slot te gooien. Trainer Rob de Jong besloot het totaal weggevloeide gevoel op succes, nieuw leven in te blazen. De voorhoede werd flink aangespoord te blijven geloven in een resultaat. Trainer Rob de Jong zette tactisch nog wat om en probeerde met enkele wissels meer druk naar voren te creëren. Het gevoel in de ploeg kwam hierdoor weer terug. Een afgeslagen hoekschop werd opnieuw ingebracht door Rick de Groot en fantastisch binnengeschoten door invaller Anne Kromhout 2-3. Kan het dan toch nog, was de terecht gestelde vraag aan de zijkant. Natuurlijk kan het nog, met nog 3 minuten op de klok bracht Alban Miftari met een magnifiek balletje Rick de Groot in stelling die de bal achter doelman Vonk kopte. Wat een comeback en veerkracht toonde Hardegarijp. Het wist na een 1-3 achterstand, toch nog de 3-3 uit het vuur te slepen. De druiven voor de gasten waren meer dan zuur. De ploeg was de gehele wedstrijd de bovenliggende partij, maar verzuimde zelf om verder afstand te nemen en hield onvoldoende rekening met de veerkracht van Hardegarijp. De grote winnaar van deze middag was het weer in grote getale opgekomen publiek, dat in het zonnetje mocht genieten van een ware topper in deze 2e klasse!

Volgende week wacht promovendus SV Marum, dat haar eerste wedstrijd knap won met 0-1 bij de Griffioen.