Verslag Nijland – VV Hardegarijp

Wonderschone goals Rick de Groot houden Hardegarijp in titelrace
Hardegarijp mocht zaterdag aantreden tegen Nijland. “Nijland uit, altijd lastig” is een inmiddels bekend begrip in de 2e klasse. Hier kan Hardegarijp al jaren over meepraten. De ploeg degradeerde zelfs een keer in Nijland naar de 3e klasse. Nu waait de wind gelukkig heel anders en staat de ploeg zelfs bijna bovenaan. Hardegarijp trad aan zonder de jarige Anne Kromhout. Hij kreeg zijn verjaardagskaartje vorige week al en was dus geschorst voor deze wedstrijd. Verder gewoon de vertrouwde namen bij Hardegarijp. Nijland liet zoals verwacht vanaf het begin de bal aan Hardegarijp. Door het veld breed te houden probeerde de ploeg niet in de trechter te komen. Hierbij moet je erg nauwkeurig en geduldig zijn, en dat was de ploeg in de beginfase zeker niet. Het leek dan ook een lastige middag te gaan worden. Na 6 minuten moest Hardegarijp al noodgedwongen wisselen. Jelke Visser ging een duel aan met aanvoerder van der Wal. Visser viel hard en ongelukkig op de grond en schreeuwde het onmiddellijk uit van de pijn. Het was duidelijk dat het goed mis was. Visser moest uiteindelijk per brancard het veld verlaten en naar het ziekenhuis. Dat aanvoerder van der Wal en de bank zich drukker maakten om de ingooi i.p.v. Visser, was zeer onsympathiek te noemen. De laatste berichten omtrent Jelke Visser zijn zorgelijk. De middenvelder heeft een zware kneuzing aan zijn bekken en zeer veel pijn, waardoor hij zich nauwelijks kan bewegen. Dit seizoen is ten einde voor Visser.
In het vervolg van deze 1e helft waren de grootste kansen voor de thuisploeg. Hardegarijp was veel te slordig om door de muur van Nijland te komen. De ploeg hanteerde daarnaast veelvuldig de lange bal en speelde het fysiek sterke Nijland hiermee in de kaart. Onder aanvoering van trainer Posthuma en aanvoerder van der Wal werd getracht Hardegarijp en scheidsrechter Beekman te ontregelen. Alles is geoorloofd om degradatie te ontlopen, zullen we dan maar zeggen. Hardegarijp bleef echter rustig en reageerde nauwelijks, wat de ploeg valt te prijzen. De counter van Nijland bleek daarnaast levensgevaarlijk. Bonnema waarschuwde Hardegarijp door net voorlangs te schieten. De grootste kans was er voor Nijland aanvaller Sjoerd Tjalsma. De laatste weken zeer sterk spelende Jelco Witteveen, liet zich na een gewonnen duel toch nog aftroeven door Bonnema. Bonnema trok de bal voor op Tjalsma die geheel vrijstaand kon inschieten, maar keeper Oosterhuis redde met een prachtige reflex uitstekend. Hardegarijp kreeg slechts enkele mogelijkheden en Berwout Beimers was met een schot voorlangs het dichtstbij. Veel meer had Hardegarijp in deze 1e helft niet te vertellen. Het mocht dan ook blij zijn met de 0-0.
In de tweede helft was Hardegarijp nog steeds niet bij de les. Spits Bonnema was dit gelukkig ook niet, hij faalde direct na rust hopeloos door vanuit een vrije positie naast te schieten. Hierna werd Hardegarijp wakker. Het kwam steeds beter in de wedstrijd. Het slechten van de Nijlandse-muur is niet zomaar een klus. Je moet niet door de muur, maar erover of omheen. Gelukkig voor Hardegarijp had Rick de Groot dit ook begrepen. In de 51ste minuut kreeg smaakmaker Rick de Groot de bal op de rechterkant. De aanvallende middenvelder dacht niet na en schoot de bal vanuit een onmogelijke hoek en van grote afstand via de paal achter doelman van Dalfsen. De handen van het weer in overhand zijnde Hardegarijp publiek gingen massaal op elkaar, na deze wereldgoal. Nu moest Nijland gaan komen, gezien ook de voorsprong van concurrent Tonego. De ploeg van Posthuma was gevaarlijk, via met name smaakmaker Bonnema. Hardegarijp bleef echter overeind door meermaals uitstekend optreden van keeper Oosterhuis. Hierna was het wederom de beurt aan Rick de Groot die bewees dat zijn eerste treffer geen toevalstreffer was. Een afgeslagen vrije trap werd door de defensie van Nijland niet goed verwerkt. De Groot zijn controle was al magistraal, bedacht zich niet en schoot de bal prachtig in de kruising. De Groot heeft dit seizoen een patent op fraaie treffers en is hiermee enorm belangrijk voor de ploeg van Rob de Jong en Bert Hoeben. De strijd was gestreden. Nijland probeerde het nog wel, en zocht hierbij veelvuldig hulp van de arbiter. Deze kreeg het terecht niet. Scheidsrechter Beekman toonde zich wederom een uitstekende scheidsrechter, die deze lastige wedstrijd in goede banen floot. De 0-3 voor Hardegarijp kwam ook nog op het bord. Ralph Wietses bracht Leo Spindelaar alleen voor doelman van Dalfsen. De vlag van de grensrechter ging de lucht in, maar Beekman liet terecht doorspelen. Spindelaar passeerde de doelman en tekende aan voor de 0-3. Rick de Groot kreeg in het restant nog een publiekswissel en kroonde zich samen met doelman Oosterhuis tot Man of the Match. De zorgen van Nijland worden door deze nederlaag en de resultaten van concurrent Tonego alleen maar groter. De ploeg zal alle zeilen bij moeten zetten om in de nacompetitie terecht te komen.
Hardegarijp houdt door deze knappe overwinning zicht op de titel. De ploeg heeft alles nog in eigen handen. Het zal hierbij wel af moeten rekenen met de enige twee overgebleven concurrenten Be Quick Dokkum en Zeerobben. Volgende week komt de ploeg van Henk Konings (Be Quick Dokkum) op bezoek in Hardegarijp en een week later wacht Zeerobben. Er breken spannende maar mooie weken aan voor Hardegarijp. Op 13 mei zullen we zien wie zich de terechte kampioen van deze spannende 2e klasse mag noemen.