Verslag VVH 1 – Grootegast 1

Hardegarijp buigt achterstand in laatste tien minuten knap om.
Op een winderig en koud sportpark de Warren mocht Hardegarijp vanmiddag aantreden tegen Grootegast. De gasten onder leiding van Johannes Douma wonnen de laatste twee wedstrijden overtuigend en scoorden maar liefst acht keer. Door deze overwinningen krijgt de ploeg de veilige plaats van Stiens weer in het zicht. Hardegarijp was dus gewaarschuwd. Trainer Rob de Jong kon beschikken over de volledige selectie en zag geen noodzaak om zijn elftal te wijzigen. Dit betekende dat Rick de Groot plaats moest nemen op de bank.
De harde wind had vanmiddag een grote invloed op deze wedstrijd. Grootegast koos ervoor om vroeg druk te zetten, waardoor Hardegarijp maar moeilijk in zijn spel kon komen. De grootste mogelijkheid was in het begin wel voor Hardegarijp. Leo Spindelaar schoot de bal echter recht op doelman Mensink. Hierna kwam Grootegast beter in de wedstrijd. Het beschikt met Pompstra, van Dellen en Buma over gevaarlijke aanvallers. De defensie van Hardegarijp had zijn handen hier vol aan. In de 17e minuut kwam Grootegast op voorsprong. Een lange bal vanuit achteruit werd volledig verkeerd ingeschat door de defensie en doelman Oosterhuis. Rick van Dellen liftte de bal uiteindelijk in het doel. Hardegarijp leek het spoor volledig bijster en gaf direct vanaf de aftrap de gasten de gelegenheid op 0-2. Gelukkig faalde de voorwaartse van de gasten. Hardegarijp kon zich maar moeilijk herpakken. Het spel was bijzonder slordig en de meest simpele passes kwamen niet aan. Hardegarijp begon zich steeds meer te ergeren en leek wat tegen zichzelf te gaan spelen. Na nog een uitstekende redding op een schot van Leo Spindelaar was het tijd voor trainer de Jong om de boel op scherp te krijgen.
2e helft
Rick de Groot kwam in het veld voor de met geel belaste Anne Kromhout. Hardegarijp gaf vanaf de eerste minuut vol gas. De gasten die er in de loop van de eerste helft al steeds minder uitkwamen, deden dit in de 2e helft nog minder. Hadden ze misschien teveel energie in de 1e helft gestoken of werd er bewust gekozen voor een gesloten formatie. Hardegarijp was de bovenliggende partij en creëerde al vrij snel een grote kans. Rick de Groot speelde zich knap vrij en schoot beheerst in. Met een uiterste inspanning ranselde de prima lijnkeeper Mensink de bal uit zijn goal. Hardegarijp bleef doorgaan, maar het leek vanmiddag niet te lukken. Rob de Jong greep in en koos ervoor om achterin 1 op 1 te gaan spelen. Met nog 10 minuten op de klok speelde Berwout Beimers zijn tegenstander zoek, zette voor en vond Rick de Groot. De nummer 16 van Hardegarijp passeerde nu wel doelman Mensink en maakte de terechte gelijkmaker. Hardegarijp rook bloed en de gasten waren nu volledig moegestreden. In de 87ste minuut bewees aanvoerder Wietses zijn waarde. Hij werd door Beimers alleen voor de keeper gezet en schoot koel en beheerst raak. Hardegarijp leek toch nog aan het langste eind te trekken. Nu was het Grootegast die ervoor koos om alles of niets te gaan spelen. Tot grote kansen kwam het echter niet meer voor de gasten. In de blessuretijd kwam Hardegarijp via een ongelukkige eigen goal, na goed werk van Leo Spindelaar zelfs nog op 3-1.
Door deze knappe comeback houdt Hardegarijp de titelrace spannend. Concurrenten Zeerobben en Be Quick wonnen ook knap hun lastige uitwedstrijden tegen Stiens en Tonego. Hiermee blijft het ongekend spannend. Volgende week wacht de pittige uitwedstrijd tegen Nijland. De ploeg voelt inmiddels de hete adem van zowel Tonego als de Walde, en zal zich willen revancheren voor de harde nederlaag (7-2) vanmiddag tegen CVVO. Hierna treft Hardegarijp nog de andere titelfavorieten Be Quick en Zeerobben. Kortom het is wel duidelijk dat het loodzware weken zullen worden voor Hardegarijp, met als uiteindelijke hoofdprijs de titel in 2I.