Verslag VVH 5 – Friese Boys 4

Hey, hallo, ik maak net een hattrick, mag ik nu wisselen ?

Deze titel was de ‘historische’ zin en dus de wijze woorden van de man die eigenlijk wilde wisselen, wat niet mocht en zelfs de bal mee naar huis nemen mocht niet, hij maakte een prachtige hattrick tijdens deze wedstrijd.
Nu doen we dat ‘bal meenemen’ bij VVH natuurlijk niet maar hij verdiende hem zeker.

Door andere verplichtingen kon ik pas in de tweede helft op veld 2 aanwezig zijn bij de wedstrijd vv Hardegarijp 5 tegen Friese Boys 4.
Afgelopen woensdag hadden de heren een prima training achter de rug en ook de tijd daarna in de kantine bleek zeer gezellig te zijn wetende dat Ajax op tv was werd er toch ook over de eigen kwaliteiten gesproken. Vv Hardegaryp 5 en Ajax waren redelijk vergelijkbaar was de algemene conclusie, al zal het 5e zeker de derde helft winnen van- in dit geval- Ajax.

Om stipt 14.30 floot scheids Ben Hoff zaterdagmiddag de wedstrijd op gang en over de eerste helft kan ik kort zijn. Twee terechte strafschoppen brachten vvH 5 op een comfortabele 2-0 voorsprong. Beide strafschoppen werden feilloos binnen geschoten de Leo Broekman.
Nu is comfortabel voorstaan bij de mannen van manager “De Vé’ pas comfortabel en definitief als de 3e helft zijn aanvang kent. Ze denken wel vaker dat het comfortabel voor staan is maar bij het 5e is de bal echt rond en gaat hij echt alle kanten op. Denk nu aan tegenstanders die ook willen scoren wat dan ook (bij veelvuldige uitzondering) ook lukt.

In de 2e helft komen de mannen weer richting veld 2 waar weer verder gevoetbald werd.
Redelijk gelijk opgaand met mooie en ‘vreselijk slechte’ acties van beide teams. vvH 5 heeft aan het begin van de tweede echter wel een werkelijk echte maar ook een fictieve voorsprong. De heren van Friese Boys 4 trainen nooit, volgens een wisselspeler. Trots liet hij weten dat ze wel overleg hadden via de team app en …… ‘Soms wol op freedtejûn, yn it kaffe dan beprate wy ek wol ris wat’ Verdere details werden niet gegeven.
Conditioneel waren de heren van vvh5 dan ook net even beter.
Plotseling de 2-1, onverwacht, onverklaarbaar en onnodig eigenlijk.
De wedstrijd ging door en er volgden een aantal vrije trappen op ‘heerlijke’ plekjes, zo’n 20 meter iets schuin voor het doel. Beide werden ze overigens keurig (?) in de muur geschoten.
Even speelde vvH 5 met een man meer, de aanvoerde moest aan de fictieve handrem trekken bij een zeer goede voorzet. Hij sloeg de bal met de hand weg, zo duidelijk dat scheids Ben niets anders kon doen dat de gele kaart te trekken. Bij wedstrijden van (o.a) het 5e betekend dat dat de betreffende speler er voor 10 minuten uit moet.
De numerieke meerderheid werd niet omgezet in een extra doelpunt. Een doelpunt wat kort daarna wel kwam, de eerder gememoreerde Leo Broekman had het idee dat een schot van verder dan 11 meter ook succesvol kon zijn. Van 21 meter en 17 centimeter meter haalde hij strak uit en trof prachtig het doel. Zijn opmerking is er eentje voor op een tegeltje. ‘Hey, hallo, ik maak net een hattrick, mag ik nu wisselen ?’ manager De Vé hoorde het vast en zeker maar gaf wijselijk geen antwoord op Leo’s vraag. Zelfs een publiekswissel was er niet dit ondanks de 17 niet betalende toeschouwers.

Dat het nog 3-2 werd is voor in de boeken en ‘niet belangrijk’ het vijfde had gewonnen en later in de kantine is het uitgebreid gevierd. Of tegenstander Friese Boys die wedstrijd, de derde helft, met als tegenstander vvH 5 aandurfde is niet bekend bij mij. Ja, ik had weer andere verplichting.

Aanstaande woensdag is er vanaf 21.30 uur gelegenheid om de heren te feliciteren met deze overwinning tijdens de niet officiële receptie na afloop van de training. Uiteraard is hapje en drankje geregeld al dienen de drankjes persoonlijk contant of met pin betaald te worden.
Overigens is deze training onder leiding van trainer T(d)opma tussen 20.15 en 21.15 a 30 openbaar en zal plaatsvinden op veld 1 aan de kant van het scorebord.
JK