Vrouwen 1 pakt Periode!

Vrouwen 1 van V.V. Hardegarijp pakt periodetitel in Franeker!

Vrouwen 3de klasse: S.C. Franeker 1 – V.V. Hardegarijp 1

Zaterdag 23 maart stond op het kunstgrasveld van de Sportpark Hertog van Saxenlaan de vrouwenwedstrijd S.C. Franeker 1 tegen V.V. Hardegarijp 1 in de 3deklasse op het programma. Om 15.00 uur stonden twee teams met een missie aan de aftrap. Hardegarijp kon bij winst de tweede periodetitel opeisen en Franeker had wat recht te zetten na de smadelijke 7-0 nederlaag tegen S.C. Stiens. Hardegarijp startte met Ilse Zwerver als rechtsvoor in de basis. Zij kwam terug van een maandenlange blessure. Voor de rest bestond het elftal uit de bekende namen. De omstandigheden waren in de eerste helft bar en boos. Wind, regen en hagel hadden vat op het spelbeeld, maar ook op de veldcondities, waardoor goed lopende aanvallen veelal uitbleven. Hardegarijp had na de eerste 5 minuten een overwicht, maar kon dit nog niet omzetten in kansen. In de 20steminuut  combineerde Marianne Tamminga en Sarah Radersma zichzelf naar een kansrijke positie voor Radersma.  Zij kwam 1 op 1 te staan met de keepster, maar ze zag haar inzet gestopt door de goed uitgekomen goalverdedigster. Even later probeerde de centrale verdedigster Selina Meijer de aanvalslinie te bereiken met een crosspass. Met enig geluk kwam deze bal aan bij Marianne Tamminga die vervolgens door kon lopen naar de keepster. Deze keer werd de bal onhoudbaar ingeschoten en kwam Hardegarijp op een terechte 0-1 voorsprong. Daarna speelde het duel zich met name af op het middenveld, waar Nynke Poelstra, Dianne de Boer en Mara Beimers de overhand hadden. De rust werd bereikt met de 0-1 voorsprong voor de Hardegarijpers, maar deze tussenstand voelde nog niet comfortabel genoeg.

Doelpuntrijke tweede helft

De tweede helft ving aan met dezelfde 22 speelsters en Hardegarijp kwam sterk uit de startblokken. De lange bal werd veel gehanteerd om zo te anticiperen op de snelheid van de aanvalslinie. Doordat de ballen werden meegenomen door de wind, of door stuiterden op het natte kunstgrasveld, ontstonden er een aantal malen gevaarlijke situaties waar Sarah Radersma en Marianne Tamminga goed op anticipeerden. Echter beide faalden in de afronding, waardoor de marge nog steeds 1 goal bleef. De goed spelende linksback Juliƫt van Buuren werd na een uur spelen uit voorzorg gewisseld. Maeike Poelstra was haar vervangster. Mara Beimers schoof een linie naar achteren naar de links back positie, zodat Maeike Poelstra vanuit het middenveld kon gaan opereren. In de minuten die volgden maakte Hardegarijp het zichzelf een aantal keren erg moeilijk door niet vooruit te blijven voetballen, maar juist achteruit. Dit leverde een aantal hachelijke momenten op voor keepster Iselda Veenstra. Bij een onschuldige terugspeelbal van aanvoersters Linda Tamminga ging Veenstra met haar aanname in de fout, waardoor de nummer 8 van S.C. Franeker haar de bal kon ontfutselen. De afronding in het lege goal was vervolgens een koud kunstje. Hardegarijp leek aangeslagen en Franker rook bloed. Aan de hand van de opvallende nummer 9 van Franeker werd er nog meer gevaar gesticht, maar echte kansen bleven ook nu uit. Miscommunicatie tussen het middenveld en de verdediging van Hardegarijp zorgde echter wel voor een kans. Keepster Veenstra kon haar eerder gemaakte fout direct goed maken en won de 1 op 1 situatie van haar tegenstandster. Dit was het signaal voor Hardegarijp om er een schepje boven op te doen en dat gebeurde. Na een mooi opgezette aanval kwam de bal in de 69ste minuut vanaf de linkerkant het centrum ingespeeld. Er volgde een schot op goal dat nog kon worden gepareerd, maar de bal kwam vervolgens voor de voeten van Zwerver, die kapte met rechts en schoot met links feilloos binnen; 1-2! Dit was ook haar laatste wapenfeit, waarna Dione Muizer haar kwam vervangen en zo haar debuut voor Vrouwen 1 mocht maken. Niet veel later werd er wederom een aanval opgezet via links, Radersma werd vervolgens aangespeeld en die draaide zichzelf vrij, keek naar de goal en schoot de bal met eindbestemming kruising in de rechter bovenhoek; schitterend! De bevrijdende 1-3 werd met veel gejuich onthaald. De wedstrijd was gespeeld, maar werd in de laatste minuten nog opgelicht met een mooie combinatie tussen Tamminga en Radersma. De laatstgenoemde bekroonde haar goede wedstrijd met haar 2de goal en de eindstand van 1-4, waarmee de periodetitel een feit was.

Teamprestatie!

De aanval van Hardegarijp zorgde voor de benodigde doelpunten, maar de overwinning is behaald door het hele team. Want zonder de foutloos spelende rechtsback Agnes de Boer, de crosspasses van Selina Meijer, de altijd rustige aanvoerster Linda Tamminga, de hardwerkende Mara Beimers en Maeike Poelstra, de technisch begaafde Dianne de Boer en de spin in het web Nynke Poelstra kon deze overwinning niet tot stand komen.

Vrouwen 1, onder leiding van Gerard Poelstra en Maaike van Buuren, van harte gefeliciteerd met  de Periodetitel, op naar nog meer mooie prestaties in dit voetbalseizoen!