VV Hardegarijp 1 alsnog veroordeeld tot penalties

Ieder puntverlies in de laatste drie competitiewedstrijden zou rechtstreekse degradatie betekenen. Vervolgens drie nacompetitie-wedstrijden, waarbij iedere wedstrijd een finale is. Al deze zes wedstrijden werden gewonnen, waarbij de laatste wedstrijd de ultieme apotheose was; 120 minuten spelen en 20 penalties verder stapte VV Hardegarijp als winnaar van het veld. Degradatie werd ontlopen en VV Hardegarijp zou volgend jaar weer uitkomen in de tweede klasse. Vijf dagen feest in Hardegarijp, zo werd in Hart van Nederland opgetekend. Op de zesde dag echter werden de geruchten over een eventueel over te nemen strafschoppenserie bevestigd.

De aanleiding zal inmiddels bekend zijn. Door de rode kaart van een speler van Heerenveense Boys had ook VV Hardegarijp bij aanvang van de penaltyserie een speler moeten uitsluiten van deelname. Hier is door het arbitrale trio echter geen gehoor aan gegeven, ondanks herhaaldelijke vragen van beide teams (zowel voor als na de penaltyserie). Reden voor Heerenveense Boys om de uitslag aan te vechten bij de KNVB, die ze daarin gelijk gaf.

Wat volgde was een juridisch gevecht tussen de KNVB en VV Hardegarijp. Dit gevecht was uitgebreid te volgen in de lokale media (Leeuwarder Courant, Omrop Fryslân, Friesch Dagblad), en vond zijn slot vandaag in de rechtbank in Utrecht. De rechter moest er namelijk aan te pas komen om te bepalen of de beslissing van de scheidsrechter überhaupt mag worden veranderd, en of het laten overspelen van de penaltyserie dan het meest logische gevolg is.

De voorzieningenrechter kwam uiteindelijk tot het besluit dat dit inderdaad het geval is. Hoewel de volledige toelichting op een later tijdstip volgt, is al wel direct duidelijk dat de beslissing van de KNVB om de penaltyserie over te laten spelen blijft staan.

Dit betekent dat Heerenveense Boys en VV Hardegarijp op een nader te bepalen datum, tijd en locatie wederom tegenover elkaar zullen staan om de penaltyserie over te nemen. Hoe dit praktisch ingevuld gaat worden (met hoeveel spelers, welke spelers, wat te doen met uitgeschreven spelers etc.) is momenteel nog niet bekend.

Hoewel we hier als club natuurlijk enorm van balen hebben wij ons hier bij neer te leggen. Wij hopen daarom dat wij nog één keer op de massale steun van onze supporters mogen rekenen, om zo nogmaals op het veld te laten zien dat wij de plek in de tweede klasse verdienen.

Zie ook: