VV Hardegarijp MO20 kampioen!

In alle grote Europese competities zijn de kampioenen inmiddels bekend. Alleen Leverkusen bereikte in Duitsland ongeslagen de eindstreep. Op een heel ander niveau hadden de dames van VVH 0-20 de kans om de titel te grijpen. Dan moest er wel van de meiden van Friese Boys gewonnen worden. Het zou een spannende strijd worden naar later zou blijken.

Reeds in de tweede minuut werd er een mooie aanval op de mat gelegd. Bibi haar eerste schot werd door de keepster gestopt en het tweede ging niet ver naast. Ook Elize mocht het proberen. De keepster troefde haar twee keer af. Wanneer je zelf niet scoort, dan moet je achterin wel attent blijven. Dat ging goed, al zorgde de rechtsbuiten van FB voor veel gevaar. Tara had de handen vol om haar af te stoppen. Omdat de thuisclub daarna een kwartier lang slordig was in de opbouw, kwam de bal maar sporadisch in de voorhoede. Nadat de gevaarlijkste dame van FB rakelings over had geschoten stond Bibi opnieuw oog in oog met de keepster. En opnieuw kwam zij als overwinnaar uit de strijd. De kansen bleven komen, maar gescoord werd er niet. Na een klein half uur had de rechtsbuiten van de gasten de 0-1 op de schoen. Vanuit vrije positie schoof zij de bal in het zijnet. De gastdames kropen door het oog van de naald. Tijdens het laatste kwartier van de eerste helft waren er nog mogelijkheden voor Bibi, Demi en Femke v.d. Meer. Er vielen echter geen doelpunten en daarom stond er tijdens de rust een stand van 0-0 op het scorebord.

In de derde minuut van het tweede bedrijf kon de thuisclub juichen. Maya ging goed door op rechts en leverde een prachtige voorzet af. Kirsten kwam net te laat, maar de attent meegelopen Elize tikte beheerst de 1-0 binnen. Rust in het spel zou je zeggen. Dat was schone schijn, want drie minuten later ging het bijna mis. Hester verdedigde niet goed uit en de gelijkmaker leek in de maak. Ze had geluk, dat ze zelf een treffer kon voorkomen. Na deze opwinding werd het een wedstrijd waar de zenuwen ongewild een rol speelden. Er werd veel te gehaast gespeeld, waardoor de spelers niet echt de controle over de bal hadden. In de 67e minuut kon de voorsprong dan eindelijk verdubbeld worden. En opnieuw stond een gave voorzet van Maya aan de basis. Demi speelde haar tegenstandster uit en op haar schot moest de doelvrouw het antwoord schuldig blijven (2-0). In de laatste twintig minuten mocht Demi nog twee keer aanleggen. Ze slaagde er echter niet in om de wedstrijd in het slot te gooien. In de extra tijd mochten de girls uit Kollumerzwaag nog aan de een eretreffer ruiken. Dat stonden Hester en haar verdediging niet toe.

Met dertig punten uit tien wedstrijden was het kampioenschap binnen. Een prachtige prestatie, die in welke competitie je ook speelt, telt. Nadat aanvoerdster Tara de schaal was overhandigd, kon er een klein feestje gevierd worden. De resultaten van al die klikkende camara’s die ik hoorde zijn vast op de diverse diverse sociale media te bewonderen.

Verslag: Persbureau OPAD.

VV Hardegarijp MO20 kampioen 2023-2024