Wonderschone treffers helpen Hardegarijp aan overwinning tegen Marum

Zaterdagmiddag stond er onder zomerse temperaturen een zeer belangrijke wedstrijd op het programma in Hardegarijp. Hardegarijp heeft dit seizoen teveel punten gemorst en deed dit ook in Marum na een 1-3 voorsprong tegen 10 man, werd het nog 3-3. Dit is wel typerend voor Hardegarijp dit seizoen, en hierdoor staat de ploeg waar het nu staat. In de laatste wedstrijden staat er dus ook voor de roodhemden nog wat op het spel. Hardegarijp mistte vanwege blessures en een schorsing enkele belangrijke spelers. Ook bij de gasten ontbraken enkele bepalende spelers, waardoor deze excuses tegen elkaar weggestreept konden worden.

Het eerste gevaar kwam van Hardegarijp. Robin van den Akker schoot op de benen van de doelman en de rebound van Hessel Breeuwsma zeilde rakelings voorlangs. Het spel in Hardegarijp golfde op en neer, zonder echte grote kansen. Een gezapig potje zomermiddagvoetbal zou je het kunnen noemen. Het was wachten op een persoonlijke fout of de individuele klasse die deze wedstrijd zou doen openbreken. Het werd een combinatie van beiden. Door klungelig te verdedigen bij Marum kon Hessel Breeuwsma met een doeltreffend balletje aanvoerder Ralph Wietses bedienen, die doelman Bouma kansloos liet. Dit soort kansen moet je Wietses niet geven, zou trainer Mulder zijn ploeg vast en zeker hebben meegegeven. In de 20ste minuut nam Hardegarijp dus de leiding. Marum beperkte zich tot het veelvuldig hanteren van de lange bal en was te slordig om vanmiddag gevaarlijk te worden. In de 30ste minuut kreeg Ralph Wietses het voltallige publiek wederom op de banken door zijn 100ste treffer te scoren en wat voor één! Na een vloeiende combinatie tussen Oane Rijpma en Hessel Breeuwsma, werd Ralph Wietses gezocht. Met een subtiele voetbeweging schudde hij aanvoerder Swieringa van zich af en stond oog in oog met de doelman. Met een prachtige sleep werd ook deze doelman het bos in gestuurd en was treffer 100 een feit voor Wietses. Wat een klasse actie en een fantastisch doelpunt van de man in vorm bij Hardegarijp. Nog voor de rust leek de wedstrijd definitief in het slot te gaan. Vanuit een hoekschop kwam de bal bij Oane Rijpma, die knap het overzicht bewaarde en met een goede pass Jelco Witteveen vrij speelde. De centrale verdediger rondde beheerst af en scoorde de 3-0. Helaas voor de dit seizoen zeer stabiel spelende Witteveen werd zijn treffer afgevlagd vanwege buitenspel. Dat het dit niet was waren vriend en vijand het over eens. Jammer dat scheidsrechter Berends na de gegeven hoekschop zich niet in een juiste positie bevond, om dit ook zelf te kunnen beoordelen. Helaas voor Hardegarijp en mogelijk bepalend in het vervolg was de ruststand dus 2-0, in plaats van 3-0.

In de 2e helft liet Hardegarijp het initiatief aan Marum. De roodhemden hoefden immers niet te komen en ook de warmte speelde wellicht een rol. De gasten hadden veelvuldig de bal, maar creëerden hiermee veel te weinig. Toch speelde Hardegarijp met vuur door de 2e helft te weinig energie in deze wedstrijd te leggen, met slechts een 2-0 voorsprong. Al helemaal gezien het feit dat de ploeg dit seizoen meermaals in de 2e helft alsnog de punten liet liggen leek dit een riskante keuze. In de 78ste minuut was het dan ook tijd voor de aansluitingstreffer. Een afgeslagen bal werd knap binnengeschoten door Dennis Swieringa, 2-1. Zou Hardegarijp dan wederom een zeker lijkende overwinning uit handen weten te geven? Gelukkig gebeurde dit vanmiddag niet. In de 83ste minuut bracht Hessel Breeuwsma namens Hardegarijp aan deze eventuele onzekerheid definitief een einde. Een afgeslagen hoekschop van Vincent Smallegange belandde voor de voeten van de nummer 7. Breeuwsma haalde verwoestend uit en liet doelman Bouma kansloos, 3-1. Direct hierna moest de prima keepende Oosterhuis nog ingrijpen bij een strakke voorzet vanaf de rechterkant. In de slotfase kreeg Ralph Wietses nog een publiekswissel van trainer Rob de Jong en verliet onder groot applaus het veld. De aanvoerder is de laatste weken ongrijpbaar voor al zijn tegenstanders en is zeer belangrijk met zijn treffers. In de allerlaatste minuut liet Anne Kromhout zien dat ook hij weer volledig terug is na zijn blessure. De nummer 2 werd nog eenmaal de diepte in gestuurd, en stuurde met een knappe beweging zijn tegenstander het naastgelegen ‘’koopmansboskje “ in. Hierna was het nog niet klaar en ging de trukendoos volledig open, om ook doelman Bouma uiteindelijk kansloos te laten en de 4-1 binnen te schieten. Deze 4e treffer van Hardegarijp was een prachtig slotakkoord van een zonnige middag in en voor Hardegarijp.

Welk doelpunt nou de mooiste was? Dat moeten de geleerden maar bepalen